Dlaczego warto poznać zasady eco drivingu i zacząć się do nich stosować? Eko-jazda po prostu się opłaca – dosłownie! Dlatego coraz więcej firm kontroluje ekonomiczną jazdę pracowników, którzy jeżdżą służbowymi samochodami, poprzez wprowadzanie systemów zarządzania flotą. Również prywatnie coraz chętniej uczestniczmy w kursach eco drivingu. I Ty poznaj zasady eco drivingu i zmień swój styl jazdy już teraz!
Eco driving – zasady uruchamiania pojazdu i ruszania
Zacznijmy od początku, czyli od zapięcia pasów – zrób to, zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce. Gdy odpalisz silnik, nie rozgrzewaj go podczas postoju. Silnik rozgrzewa się znacznie szybciej w trakcie jazdy, a rozgrzany silnik spala znacznie mniej paliwa. Dlatego po odpaleniu samochodu odczekaj nie więcej niż kilka sekund.
Poza ekstremalnymi warunkami na drodze, do ruszania służy nam pierwszy bieg. Po przejechaniu nie więcej niż 10 metrów od razu zmień go na „dwójkę”. Niektóre nowe modele podpowiadają nam, kiedy należy zmienić bieg, najczęściej jednak sami musimy wiedzieć, kiedy to zrobić. Jeżdżąc samochodem z silnikiem benzynowym, należy utrzymywać obroty na poziomie 2200-3500 obrotów na minutę. Dla diesli jest to przedział między 1700 a 3000 obr./min.
Specjaliści od eco drivingu podkreślają, że nie zawsze zwiększanie biegu musi odbywać się po kolei. Jeśli więc Twoja prędkość wymaga od Ciebie zmiany biegu z trzeciego na piąty, właśnie tak przeprowadź zmianę biegów. Natomiast, jeśli zamierzasz wyprzedzić samochód, zredukuj bieg, a samo wyprzedzanie przeprowadź jak najsprawniej, by skrócić moment, kiedy silnik będzie potrzebował więcej paliwa.
Jak hamować według zasad eco drivingu?
Jak pisaliśmy w poprzedniej części, eco driving to sztuka płynnej jazdy. Dlatego staraj się jak najrzadziej zatrzymywać auto – ruszanie to moment, w którym spalanie jest najwyższe. Widząc z daleka zmieniające się światło na czerwone, rozpocznij hamowanie silnikiem. Puść pedał gazu, a gdy będzie potrzeba, zredukuj bieg, by nie było potrzeby trzymania sprzęgła. Naucz się płynnie manewrować sprzęgłem, by samochód nie szarpał. W ten sposób będziesz jechał „za darmo”. Dzięki temu unikniesz gwałtownego hamowania, które nie tylko jest nieekonomiczne, ale także niebezpieczne. Ważne, byś hamując silnikiem, nie zwalniał biegu i nie jechał na luzie! Podczas jazdy na luzie silnik pobiera paliwo, a koła samochodu tracą przyczepność.
Aby unikać gwałtownego hamowania i przede wszystkim niebezpiecznych sytuacji, zawsze utrzymuj odpowiednią odległość od samochodu przed Tobą. To pozwoli Ci zareagować w chwili zagrożenia i uniknąć uczestnictwa w kolizji. Na co dzień zaś pozwoli Ci podejmować mniej nerwowe decyzje i wolniej hamować. Awaryjne hamowanie – jak sama nazwa wskazuje – powinno odbywać się tylko i wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach.
Odpowiednie ciśnienie w oponach oraz brak nadbagażu zmniejszą spalanie paliwa
Sprawdź w instrukcji pojazdu, jakie ciśnienie w oponach jest właściwe i kontroluj je raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opór toczenia, przez co zwiększa się także spalanie. Pilnuj też terminu zmiany opon zimowych na letnie – jazda na „zimówkach”, gdy temperatura utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza, nie tylko pogarsza przyczepność i niszczy same opony, ale także zwiększa zużycie paliwa.
Również nadbagaż spowoduje, że zużycie to będzie większe. Aby samochód przyspieszył, będzie przecież potrzebował więcej energii. Analogicznie bagażniki na dachach, które aktualnie nie są nam potrzebne, przyczyniają się do mniej ekologicznej jazdy. Unikaj jeżdżenia z pustym bagażnikiem, który – choć sam jest lekki – stawia opór powietrza.
To podstawowe zasady eco drivingu, które możesz wdrożyć w życie od zaraz. Pracuj nad techniką jazdy, oszczędzaj pieniądze i odkryj na nowo przyjemność z prowadzenia samochodu!
2 thoughts on “Eco driving – zasady ekonomicznej jazdy i korzyści z niej płynące, cz. II”