Obowiązek przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych obowiązuje wszystkich rodziców, których dzieci mierzą mniej niż 150 cm. Fotelik chroni maluchy i nieco starsze dzieci przed poważnymi urazami w razie stłuczek i groźnych wypadków samochodowych. Czy jednak wszyscy rodzice mają świadomość, jak należy przewozić dziecko w samochodzie i które foteliki samochodowe są najbezpieczniejsze? Dowiedz się, czym są foteliki i-Size i dlaczego warto wybierać foteliki z systemem ISOFIX?
Jak długo wozić dziecko tyłem do kierunku jazdy?
Pisząc o bezpieczeństwie dzieci w czasie podróżny, nie możemy choćby nie wspomnieć o przewożeniu dzieci tyłem do kierunku jazdy. Obecne przepisy nakładają obowiązek przewożenia dzieci właśnie tyłem w fotelikach pierwszej kategorii (0-13 kg). Gdy maluch wyrośnie z pierwszego fotelika, następne foteliki możemy montować przodem do kierunku jazdy.
Niestety według wszystkich specjalistów od bezpiecznej jazdy, jak i policjantów, niespełna roczny maluch nadal powinien być przewożony tyłem. Zaleca się, by w ten sposób wozić dziecko do piątego, a nawet szóstego roku życia. Jednak nieprzekraczalną granicą według najnowszych norm bezpieczeństwa jest 15 miesiąc życia dziecka – wtedy według norm i-Size możemy jeździć z dzieckiem przodem do kierunku jazdy. Pamiętajmy jednak, że jazda tyłem do kierunku jazdy zwiększa bezpieczeństwo dziecka nawet pięciokrotnie.
Dlaczego foteliki i-Size są najbezpieczniejsze?
Obecnie producenci fotelików zobowiązani są do przestrzegania normy ECE R44-04 (lub ECE R44-03). Kupując fotelik samochodowy na terenie Unii Europejskiej, mamy pewność, że fotelik posiada właśnie taką homologację. Jednak dla inżynierów normy te przestały być wystarczające – rozpoczęto więc prace nad bardziej restrykcyjnymi normami.
Efektem tych prac jest norma i-Size, która obecnie jest opcjonalna – producenci nie mają jeszcze obowiązku projektować i produkować fotelików z homologacją i-Size. Jednak coraz więcej modeli fotelików posiada obie homologacje jednocześnie – obowiązkową ECE R44-04 oraz dodatkową i-Size.
Foteliki i-Size testowane są na bardzo czułych manekinach, które jeszcze dokładniej odwzorowują zachowania dzieci w trakcie wypadku samochodowego. Foteliki samochodowe i-Size lepiej chronią główkę i szyję dziecka, czyli najbardziej wrażliwe na wstrząsy i uderzenia części ciała maluchów. Ponadto homologacja i-Size wymusza od producentów przeprowadzanie najbardziej rygorystycznych crashtestów względem uderzeń bocznych. Dotychczas producenci nie mieli obowiązku stosować rozwiązań, chroniących dzieci podczas uderzeń w bok samochodu.
Foteliki i-Size z systemem ISOFIX
System ISOFIX umożliwia intuicyjny i niezawodny montaż fotelika do bazy, którą uprzednio mocuje się do kanapy w samochodzie. Stosowanie tego systemu eliminuje ryzyko popełnienia błędu, który grozi wypięciem się fotelika w razie silnego hamowania, zderzenia lub dachowania samochodu. System ISOFIX jest bardzo intuicyjny w obsłudze – rodzic słysząc charakterystyczne kliknięcie ma pewność, że fotelik pozostanie na swoim miejscu nawet w przypadku najgroźniejszego zdarzenia drogowego.
Wszystkie foteliki i-Size muszą być kompatybilne z systemem ISOFIX. Promocja tego systemu jest tym łatwiejsza, że wszystkie samochody produkowane od 2013 roku umożliwiają montaż bazy ISOFIX.
Obecnie obowiązującą normą bezpieczeństwa dla fotelików samochodowych jest ECE R44-04. Coraz więcej producentów stosuje jednocześnie homologację i-Size, która wkrótce będzie jedyną obowiązującą normą. Rodzice coraz chętniej wybierają foteliki i-Size, stawiając na najwyższy poziom bezpieczeństwa swoich dzieci.
Tagi: foteliki i-Size, fotelik tyłem do kierunku jazdy, system isofix