Motoryzacja

Jak należy odczytywać wydruk z tachografu cyfrowego?

• Zakładki: 139


Tachograf to ważne urządzenie w samochodach ciężarowych, służące do rejestrowania aktywności kierowców i ich czasu pracy. Najważniejszym zadaniem tachografu cyfrowego jest dbanie o bezpieczeństwo kierowców i ogólnie wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak odczytywać wydruk z tachografu cyfrowego?

Do czego służy tachograf?

Tachograf cyfrowy to urządzenie rejestrujące czas pracy kierowcy, a dokładniej przejechaną odległość, czas pracy, przerwy, a także prędkość chwilową. Zgodnie z obecnymi przepisami obsługa tachografu cyfrowego jest obowiązkiem kierowcy, a dodatkowo musi on posiadać w swoim pojeździe papier do wydruku z tachografu. W pojazdach od 1 maja 2006 roku montowane są wyłącznie tachografy cyfrowe, zamiast wcześniej znanych analogowych. Zwykle użytkowanie tachografu nie przysparza większych problemów, a w razie trudności kierowca może poprosić o pomoc starszego stażem pracownika lub przeczytać instrukcję obsługi. Wyświetlacz tachografu cyfrowego pokazuje aktualne dane, jednak możliwe jest wydrukowanie dłuższej listy, a więc całej historii pracy kierowcy w danym okresie.

Kiedy dokonać wydruku z tachografu?

Zgodnie z przepisami należy dokonać wydruku z tachografu cyfrowego co najmniej raz na 90 dni, a także w następujących przypadkach:

  • przekazanie pojazdu do innego podmiotu;
  • problemy z funkcjonowaniem tachografu, na przykład awaria;
  • wycofanie pojazdu z tachografem z użytku;
  • żądanie ze strony organów uprawnionych;
  • zgubienie, kradzież, uszkodzenie karty kierowcy.

Warto wiedzieć o tym, że można wydrukować z tachografu nie tylko odczyty co 90 dni, ale także dzienne, tygodniowe, miesięczne i inne. Obsługa tachografu cyfrowego nie jest trudna, dlatego kierowcy radzą sobie bez problemu. Wydruku z tachografu cyfrowego może dokonać zarówno kierowca, jak i pracodawca, a także kierownik serwisu lub inspektor w trakcie kontroli.

Jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego?

Każdy kierowca powinien znać piktogramy, a więc ikony tachografu cyfrowego. Ikony te są takie same dla wszystkich urządzeń i zostały opisane i ustalone już w 1985 roku. Na wydruku można zobaczyć wiele różnych danych takich jak data i rodzaj wydruku, dane kierowcy, pojazdu i tachografu, a także formy aktywności (jazda, przerwa, gotowość), godzina i kraj przekroczenia granicy, ostatnich pięć zdarzeń z karty kierowcy, usterki pojazdu, a także inne informacje. W przypadku odczytu danych z tachografu szczególne znaczenie ma czas pracy kierowcy, ponieważ jest on ściśle regulowany przepisami. Kierowca nie powinien prowadzić pojazdu dłużej niż 9 godzin dziennie, czyli 56 godzin tygodniowo lub 90 godzin na dwa tygodnie. Na każde 4 i pół godziny drogi, prowadzący pojazd musi zrobić przerwę 45-minutową (przy czym może ją rozdzielić na bloki, na przykład 30 minut i 15 minut). Czasami zdarza się, że kierowca musi złamać przepisy, ponieważ nie ma jak się zatrzymać na postój. W takich przypadkach na rewersie wydruku musi zapisać „ART. 12/561/2006 WE”, a później bardzo dokładnie opisać daną sytuację. Oczywiście chodzi o nadużycia czasu o 5-15 minut, a nie 12 godzin. W tym drugim przypadku bardzo trudno byłoby wyjaśnić sytuację, a więc opis zdarzenia nie zostałby uznany za prawidłowy. Wydruk z tachografu należy zrobić więc od razu po tym, jak doszło do danego naruszenia. Nie należy z tym zwlekać do ostatniej chwili, na przykład powrotu do domu lub kontroli. Po opisie zdarzenia należy się podpisać. Zwykle takie wyjaśnienia są uznawane przez wszystkich kontrolerów, także tych zagranicznych, ponieważ znają oni dany artykuł.

Artykuł powstał we współpracy z https://prilo.com/pl/ – giełdą transportową Prilo

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
272 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *