Przygotowanie samochodów do transportu produktów do krajów skandynawskich w gruncie rzeczy nie różni się znacząco od takiego postępowania w przypadku innych tras. Trzeba oczywiście pamiętać o warunkach drogowych jakie mogą panować w Skandynawii już od jesieni aż do marca. O czym należy pamiętać?
Dbałość o regularne przeglądy floty samochodów ciężarowych
Samochody ciężarowe odbywające trasy w trudnych warunkach powinny przechodzić przeglądy po każdej odbytej trasie. Jednocześnie każdy kierowca powinien być zobowiązany do bieżącego monitorowania stanu pojazdu, zarówno wszystkich układów jak i opon samochodowych. Przed każdą trasą musi być sprawdzony zarówno układ napędowy, jezdny, jak i hamulcowy, gdyż to bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. W przypadku wykonywania bieżnikowania albo wymiany opon ciężarowych bardzo ważne jest wykonanie w wyspecjalizowanym warsztacie pomiaru geometrii ustawienia kół i osi samochodów ciężarowych. Wpływa to przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze nie tylko samej floty pojazdów poruszających się z transportem np. do Skandynawii, ale i sprawia, że można wpłynąć na niższe zużycie ogumienia czy też paliwa na trasach dalekobieżnych. Oczywiście sprawny powinien być system kontroli czasu pracy kierowcy, bo ważne jest dowiezienie ładunku na czas, ale i przestrzeganie zasad.
Wyposażenie ciężarówek w odpowiednie opony, dostosowane do warunków i tras
W jakie opony ciężarowe powinny być wyposażone samochody transportujące produkty do Skandynawii. Warto zainwestować w wysokiej jakości opony wielkogabarytowe do przemysłu. Takie opony sprawdzają się zwłaszcza w przypadku ciężarówek przewożących ciężki urobek czy materiały budowlane np. na tereny przemysłowe, gdzie nie występują utwardzone drogi bądź są one kamieniste albo place budowy. Opony wielkogabarytowe OTR najczęściej są wykorzystywane na placach budowy, w kamieniołomach czy kopalniach, tam gdzie panują najcięższe warunki.
Odpowiednie zabezpieczenie transportowanych ładunków
Do Skandynawii najczęściej transportowane są: surowce mineralne takie jak kamienie, kruszywo czy żwir, metale nieszlachetne i artykuły z nich wykonane, pojazdy maszynowe oraz akcesoria, a także maszyny i urządzenia elektryczne i mechaniczne. W związku z tym konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie poszczególnych ładunków. Stosuje się specjalne pasy mocujące, dzięki którym ładunki w transporcie się nie przesuwają i są zabezpieczone przed uszkodzeniem. Oczywiście produkty spożywcze powinny być zabezpieczone w odpowiedni sposób, a w przypadku tych, które szybko się psują stosuje się chłodnie.
Przewożenie towarów szybko psujących się w pojazdach chłodniach
Pojazdy-chłodnie wyposażone są w specjalne chłodziarki, dzięki którym można przewozić produkty szybko psujące się w odpowiedniej temperaturze. Przewóz takich towarów regulują dwa akty prawne, a mianowicie ustawa o transporcie drogowym oraz umowa ATP. Umowa międzynarodowa ATP określa rodzaj produktów żywnościowych, które mają być przewożone w chłodniach, a także temperaturę ich przewożenia. Pojazd musi zapewniać warunki termoizolacyjne, a agregat chłodzący musi być sprawny. Przed każdym transportem zatem należy sprawdzić czy chłodzenie działa w odpowiedni sposób. Sprawdza się w odpowiednich warunkach współczynnik przenikania ciepła przez ściany nadwozia. Wszystkie kraje skandynawskie podpisały umowę ATP w związku z tym zarówno wwożąc tam towary szybko psujące się, jak i wywożąc z nich takie produkty, trzeba przestrzegać zasad zapisanych w tej międzynarodowej umowie. Pojazd powinien posiadać urzędowy dokument zgodności z wymaganiami ATP.
O czym należy pamiętać przy doborze opon na trasach do Skandynawii?
Należy przestrzegać wszelkich procedur przygotowując flotę samochodów do transportu produktów do Skandynawii. Trzeba przy tym pamiętać jak ważne jest odpowiednie ogumienie. Opony powinny mieć właściwy indeks nośności w stosunku do masy całkowitej pojazdu razem z ładunkiem. Istotne znaczenie ma również przestrzeganie przez kierowców dozwolonych prędkości na trasach. Dzięki temu można przedłużyć trwałość opon, przynajmniej w zakresie na który ma się realny wpływ. Warto wybierać opony ze wzmocnionych mieszanek gumowych i odpowiednim bieżnikiem, dopasowanym do rodzajów tras i warunków drogowych. Bardziej agresywne bieżniki są niezbędne jesienią i zimą w Skandynawii. Trzeba oczywiście korzystać z opon zimowych w określonym czasie. Na nich samochody ciężarowe powinny jeździć np. w Norwegii od 15 listopada do 31 marca, ale trzeba wiedzieć, że w niektórych częściach tego kraju obowiązuje jazda na takich oponach już od 15 października i obowiązuje aż do 30 kwietnia.