Jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec?

Polacy coraz chętniej sprowadzają samochody zza granicy, a najpopularniejszym kierunkiem nadal są nasi zachodni sąsiedzi. Również kupując auto w Polsce, nie rzadko mamy okazję nabyć pojazd, który dopiero co przybył do nas z Niemiec. Zanim zdecydujemy się na taki zakup, warto dowiedzieć się, jak zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec – a procedury te nie są tak skomplikowane, jak większość z nas podejrzewa.

Zakup samochodu z Niemiec – jakie dokumenty powinniśmy otrzymać?

Kupując samochód w Niemczech, czy to w komisie, czy bezpośrednio od właściciela, zobowiązani jesteśmy dopilnować wszelkich formalności, by w Polsce móc bez problemów zarejestrować pojazd. Jeśli zabraknie nam któregoś dokumentu, czeka nas kolejna wyprawa za granicę. Od poprzedniego właściciela powinniśmy otrzymać:

  • dowód rejestracyjny pojazdu
  • karta pojazdu
  • dowód zakupu – faktura lub umowa sprzedaży

Ponadto na miejscu musimy podjąć decyzję o sposobie sprowadzenia pojazdu do Polski. Jeśli samochód zostanie w Niemczech wyrejestrowany, możemy przywieźć go na lawecie lub wyrobić tymczasowe tablice rejestracyjne. Zaletą drugiego rozwiązania jest mniejszy koszt. Warto wiedzieć, że urzędy komunikacyjne w Niemczech działają bardzo sprawnie, dlatego wyrobienie takich tablic nie zajmie nam dużo czasu. Do wyboru mamy tańsze żółte tablice rejestracyjne ważne przez 5 dni, za które (wraz z ubezpieczeniem) zapłacimy 85 euro oraz czerwone tablice za 200 euro, które ważne są od 15 do 90 dni.

Rejestracja samochodu z Niemiec

Procedurę rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec warto rozpocząć od opłacenia akcyzy. Wysokość akcyzy oblicza nam Urząd Celny, do którego zgłaszamy się osobiście, a samą opłatę dokonujemy drogą elektroniczną. Dopiero po jej zaksięgowaniu otrzymujemy potwierdzenie opłacenia akcyzy – czas oczekiwania wynosi kilka dni. Obecnie sprowadzając samochód z Niemiec i innych państw UE, nie musimy płacić cła. W przypadku sprowadzanych samochodów nie płacimy również podatku w Urzędzie Skarbowym.

W oczekiwaniu na potwierdzenie opłacenia akcyzy należy przetłumaczyć dokumenty. Tłumaczenie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, dowodu sprzedaży  oraz potwierdzenia wyrejestrowania pojazdu, jeśli samochód został w Niemczech wyrejestrowany, musi wykonać tłumacz biegły. Oryginalne dokumenty, tłumaczenia, dowód osobisty, potwierdzenie opłacenia akcyzy, oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych oraz potwierdzenie zapłaty w Wydziale Komunikacji będą nam potrzebne, by złożyć wniosek o próbne tablice rejestracyjne. Posiadając czerwone tablice, udajemy się na przegląd zerowy. Jeśli samochód posiada niemieckie próbne tablice, najpierw udajemy się na przegląd, a następnie z potwierdzeniem badania technicznego pojazdu, z tablicami i pozostałymi dokumentami rejestrujemy samochód.

Nie tylko rejestracja samochodu z Niemiec – pamiętaj o obowiązkowym OC!

Pamiętać należy, że już pierwszego dnia, gdy zaczniemy jeździć nowym samochodem, musimy posiadać wykupione OC. Polisę należy więc wykupić bezpośrednio po uzyskaniu tablic próbnych. Jeśli samochodem przyjechaliśmy na kołach, OC wykupujemy po czasie, kiedy kończy się ubezpieczenie zakupione wraz z tymczasowymi niemieckimi tablicami. Ważną polisę OC będziemy musieli okazać przy odbiorze dowodu rejestracyjnego.

Jeśli jesteśmy współwłaścicielami pojazdu, możemy sami zarejestrować samochód kupiony w Niemczech – potrzebny będzie nam jednak oryginalny dowód tożsamości drugiego współwłaściciela oraz upoważnienie. Należy również pamiętać, że odebrać dowód rejestracyjny będzie mogła tylko ta osoba, która składała wniosek. Koszty rejestracji samochodu z Niemiec są zbliżone do kosztów samochodu „z polskiego salonu” – o ile pojemność silnika nie przekracza 2 litrów. Przy większych litrażach obowiązuje mniej korzystny przelicznik podatku akcyzowej.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *