Zdrowie przede wszystkim, czyli jakie środki ochrony słuchu przydadzą się w pracy?

Praca w hałasie, uszkodzenia mechaniczne — to codzienność, z jaką muszą się mierzyć pracownicy w wielu branżach. Nawet jeśli nie zwracamy uwagi na głośne dźwięki, to konsekwencje narażania na nie uszu mogą być nieprzyjemne i bardzo poważne. Praca w nadmiernym hałasie jest szkodliwa nie tylko dla samego narządu słuchu, ponieważ może także powodować inne niepożądane skutki. Dlatego tak ważne jest zaopatrzenie się w środki ochrony słuchu. Które z nich mogą okazać się przydatne?

Hałas i jego szkodliwość dla zdrowia

Nadmiernym hałasem można nazwać całe spektrum dźwięków, które dla człowieka są uciążliwe, a także szkodliwe. Natężenie hałasu wyrażamy w decybelach, a poszczególne poziomy to:

  • < 35 dB — hałas irytujący, ale niestanowiący zagrożenia dla człowieka,
  • 35 – 75 dB — hałas potęgujący uczucie zmęczenia poprzez wpływ na ośrodkowy układ nerwowy,
  • 75 – 85 dB — poziom hałasu powodujący zmniejszenie wydajności pracy oraz mogący skutkować trwałymi uszkodzeniami słuchu,
  • 85 – 130 dB — natężenie w znacznym stopniu uszkadzające narząd słuchu oraz mogące prowadzić do rozwoju schorzeń innych układów,
  • > 130 dB — poziom hałasu powodujący drgania poszczególnych organów w ciele, powodujący ich uszkodzenie; może także wywoływać mdłości i zaburzenia błędnika.

Jak chronić słuch w pracy?

Najpopularniejsze i najczęściej wybierane przez pracowników i pracodawców środki ochrony słuchu to zatyczki (stopery) i nauszniki przeciwhałasowe. Dzięki zatyczkom możliwe jest szczelne zamknięcie kanałów słuchowych. Nauszniki natomiast zbudowane są z dwóch tłumiących czasz, które dobrze przylegają do głowy. Co jest jednak najistotniejsze, obejmują małżowiny uszne, skutecznie chroniąc przed nadmiernym hałasem. Niezwykle ważny jest sposób noszenia wszelkich tego typu zabezpieczeń, bo to on właśnie wpływa na ich efektywność.

Kiedy ochrona słuchu pracowników staje się obowiązkowa?

Przepisy dotyczące stosowania indywidualnych środków ochrony słuchu są regulowane ustawą Ministra Gospodarki i Pracy. Gdy natężenie hałasu wynosi 85 decybeli lub więcej, pracodawca ma obowiązek nakazania swoim pracownikom założenia ochronników słuchu. Jeśli natomiast urządzenia pomiarowe wykażą natężenie na poziomie 80 decybeli, w gestii pracodawcy pozostaje udostępnienie środków ochronny. Wtedy też pracownicy nie mają jeszcze nakazu ich użycia.

Na pewno nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak ważne jest bezpieczeństwo w pracy. Warto więc zadbać nie tylko o słuch, ale też wzrok, całą twarz i ciało. Pozwoli to zminimalizować lub całkowicie wykluczyć ryzyko wystąpienia jakiegokolwiek urazu.
Artykuł powstał przy współpracy BHPStar.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *