Lifestyle

Piasty rowerowe – co to jest i jakie są ich rodzaje?

• Zakładki: 250


Piasty rowerowe to jeden z najważniejszych elementów roweru. To one odpowiadają za płynność, kontrolę jazdy i przeniesienie mocy. Można powiedzieć, że rola piast jest kluczowa, a jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z ich znaczenia. Jedynie znawcy wiedzą, że wysokiej jakości piasty to doskonałe właściwości trakcyjne i większe osiągi. Sprawdźmy zatem, czym są piasty rowerowe i jakie modele znajdziemy na rynku.

Co to są piasty rowerowe?

Piasty rowerowe to centralne elementy kół. Mają kształt tulei z łożyskami po obu stronach. Wewnątrz piasty znajduje się otwór, przez który przechodzi oś. Ta z kolei jest przymocowana do ramy za pomocą tradycyjnych nakrętek lub standardowego już dzisiaj szybkozamykacza. Po obu stronach piasty znajdują się tzw. kołnierze. Nawiercone w nich niewielkie otwory służą do montowania szprych.

Piasta rowerowa jest stale poddawana naprężeniom i cały czas pracuje. Dlatego tak ważne są materiały, których wykonuje się piasty. Renomowane firmy dbają o dobór surowców, aby zapewnić użytkownikom maksimum zadowolenia. Materiały muszą być wytrzymałe i lekkie, aby nie zwiększać masy roweru. Każdy dodatkowy gram pogarsza osiągi.

Piasty rowerowe – jakie są rodzaje i gdzie się znajdują?

Aby odpowiednio dobrać piasty rowerowe musimy wiedzieć, do jakiego typu roweru ma być przeznaczona. Każdy typ rowerów ma bowiem dedykowane piasty, produkowane z uwzględnieniem charakteru jazdy i stylu użytkowania. Do wyczynowych rowerów górskich przeznaczone są piasty o dużej wytrzymałości i niewielkiej wadze. Z kolei konstrukcje szosowe i trekkingowe wymagają piast rowerowych o większej żywotności, ze względu na pokonywane długie dystanse.

Piasta rowerowa ma ogromny wpływ na jakość jazdy. Dlatego znawcy wiedzą, że im lepsze materiały i wykonanie, tym lżejsza będzie jazda. Najważniejszy podział, to piasty przednie i piasty tylne.

  • piasty rowerowe przednie – są mniejsze, nieskomplikowane, stosunkowo proste w serwisowaniu.
  • piasty rowerowe tylne – to konstrukcje większe, cięższe, wykonane w twardych i wytrzymałych materiałów, ich produkcja wymaga zastosowania najnowszych technologii materiałowych zapobiegających zużyciu.

Piasty rowerowe są przygotowane do założenia różnych łożysk: kulkowych lub maszynowych. Precyzja wykonania sprawia, że cały element jest dobrze uszczelniony, co zapobiega dostawaniu się do środka piachu, kurzu i drobinek, które mogą zatrzeć łożysko. Niemniej należy pamiętać, że wszystkie piasty wymagają regularnych przeglądów i oceny stanu. Brudna piasta będzie stwarzała dodatkowe opory toczenia i szybciej się zużyje.

Piasty rowerowe – w jakich rowerach znajdują zastosowanie?

Piasty rowerowe znajdziemy w każdym rowerze, ponieważ jest to centralny element koła. Obecnie oferta jest mocno wyspecjalizowana i praktycznie do każdego typu rowerów znajdziemy dedykowane piasty. Do najbardziej wymagających modeli: górskich, szosowych, crossowych i trekkingowych powstają piasty o wydłużonej żywotności. Produkowane są z wytrzymałych materiałów, o których powiemy więcej nieco dalej. Piasty do wspomnianych typów rowerów muszą być przy tym bardzo lekkie, aby nie zwiększać masy sprzętu. Dodatkowe obciążenie, to gorsze osiągi. Piasty MTB, cross, szosowe to sprzęt dla zaawansowanych użytkowników, przygotowanych na nieco większy wydatek. Wyższa cena jest jednak zrekompensowana najwyższą jakością.

Piasty rowerowe – trwałe i łatwe w obsłudze

Piasta rowerowa dla modeli miejskich, młodzieżowych i dziecięcych, to tańszy i prostszy wariant. Są to piasty, które z powodzeniem można serwisować i naprawiać nawet własnym sumptem. Proste modele piast mają być przede wszystkim bezawaryjne, trwałe i nieskomplikowane. Przyczyniają się do płynnej jazdy i mogą być użytkowane wiele sezonów.

Nie zapominajmy o piastach do rowerów trekkingowych, które łączą wytrzymałość i prostotę. Jeśli na trasie trzeba będzie zmienić koło, to prosta w obsłudze piasta rowerowa będzie atutem. Dodajmy, że koła rowerów trekkingowych, a zatem i piasty muszą wytrzymać obciążenie w postaci sakw, toreb i dodatkowych akcesoriów.

Pozostają jeszcze rzadziej spotykane typy rowerów, by wymienić: Fatbike, rowery elektryczne, składaki i rowery torowe, trójkołowce. Do tych wszystkich rowerów znajdziemy dedykowane piasty, które są dostosowane konstrukcją i materiałami do stylu jazdy.

Piasty rowerowe – materiały

Z czego produkowane są piasty rowerowe? Dostawcy stawiają na trwałe materiały, które pozwolą na długi okres użytkowania piast, ale będą również bezpieczne. W tej roli doskonale spisuje się aluminium. To materiał o dużej wytrzymałości, a jednocześnie niezwykle lekki.

Piasta rowerowa może być też produkowana ze stali lub stopów z domieszkami innych pierwiastków np. Cro-Mo. Takie technologie pozwalają zachować elastyczność stali, przy większej odporności na pęknięcia. To szczególnie ważne w piastach tylnych, które odpowiadają nie tylko za obrót koła, ale też za przeniesienie napędu z korby na tylne koło.

Tytanowe elementy piast spotykamy w najwyższych modelach, przeznaczonych do najbardziej zaawansowanych rowerów. Najczęściej sięgają po nie profesjonalni zawodnicy, ponieważ piasty tytanowe są droższe od pozostałych. Należy zaznaczyć, że tytanowe piasty nie mają sobie równych, jeśli chodzi o trwałość.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
215 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *